dimecres, 24 de desembre de 2008

Educació i noves tecnologies: la videoconferència

Pel youtube.com he trobat un vídeo on unes professores expliquen l'experiència de poder assistir a una conferència sense moure's del centre escolar.

Els alumnes van poder gaudir d'una videoconferència gràcies a les noves tecnologies que es van aplicar a l'escola.

A continuació podeu visionar el vídeo on les responsables de l'aula ens expliquen com van viure aquesta experiència entre altres coses...





Per acabar aquest post, aquí teniu més informació sobre la videoconferència:


La videoconferència és la comunicació de video i al mateix temps so. En telefonia mòbil es denomina UMTS (Universal Movil Telecomunication System), com a servei vinculat a les grans companyies solament es troba disponible en Estats Units i part d'Europa, però mitjançant internet es troba a l'abast de tothom amb accés a la xarxa amb ample de banda suficient. La videoconferència és un mitjà pel qual els individus es poden trobar cara a cara i en temps real per a parlar. Es necessita un ordinador amb un software, una càmera de vídeo i una connexió a Internet de bona qualitat.

La videoconferència permet a un grup de persones ubicades en llocs distints dur a terme reunions com si estigueren en la mateixa sala. És una combinació tecnològica d'audio, vídeo i xarxes de comunicació que serveix per que grups o individus puguen trobar-se cara a cara en un temps real per interaccionar.

És un sistema de comunicació dissenyat per a portar a terme trobadesa distància, el qual, ens permet la interacció visual, auditiva i verbal amb personas de qualsevol part del món; sempre que els sitis web a distància tinguen equips compatibles i un enllaç de transmiíó entre ells.

Amb la videoconferència podem compartir aplicacions, intercamviar punts de vista, mostrar i veure tot tipus de documents, dibuixos, gràfics, fotografies, imagens d'ordinador, videos, en el mateix moment; amb el fi de crear, visualitzar i modificar arxius de forma simultània; sense necessitat de que ell o els participants hagen de traslldar-se al lloc en què s'estiga realitzantl'esdeveniment.


Altra definició interessant és la propossada per la Associació de Televisió Educativa Iberoamericana (ATEI) on s'explica que "la videoconferència és el simple intercanvi d'imatges i veus procedents d'altres llocs. La proporció de vídeo es captura en una càmera i es presenta en un monitor semblant al d'un televisor on se li afegeix un audi capturat a través d'un micrófon, i al meteix temps es reprodueix mitjançant una botzina. Això permet que els participants de dita videoconferència puguen escoltar-se entre si i compartir les imatges de vídeo amb moviments".

"La videoconferència és un sistema de comunicació que permet mantindre reunions col·lectives entre varies persones que es troben en llocs distants. Es realitza en temps real, via telefònica, i es transmet, tant la imatge com el so, en ambdues sentits..." (Oliver, 2001, www.uib.es/depart/gte/oliver.html)

Existeixen dos criteris per a classificar les videoconferències: segons el nombre de punts de connexió i segons el format tècnic.

La videoconferència com a ferramenta d'aprenentatge

Es tracta d'una ferramenta com més possibilitats per als docents perquè podem ser capaços de veure des de la nostra aula aquelles coses o llocs als que no podem anar, ampliant els nostres horizonts. Podem tindre a l'aula experts d'altres llocs, llengües o cultures per a millorar a la seua experiència i saber els procés d'ensenyança-aprenentatge.

Vídeo sobre les noves tecnologies aplicades a l'educació

Aquest és un vídeo que van fer uns companys de la facultat dedicat a les Noves tecnologies aplicades a l'educació.

El treball ha estat realitzat amb el programa AVID

Aquí teniu el curtmetratge:

dimarts, 23 de desembre de 2008

El bloc i Internet a l'escola

El passat dia 12 de novembre varem escoltar una conferència sobre el món dels blocs i Internet a les escoltes.

Es va dir el següent:

  • Els blocs i Internet com totes les coses, tenen un vocabulari:

Ens van parlar de l'origen d'Internet:

  • Tot va començar amb un web 1.0 (1996) més endavant, concretament al cap de deu anys, Internet evoluciona amb el web 2.0.
  • Diferència entre els webs 1.0 i 2.0:
    • Web 1.0: Poca gent crea portals, espais... molt poca gent els mira i tenen poques eines.
    • Web 2.0: Tothom pot crear portals, espais, blocs... molta gent accedeix en aquests espais creats i amés gaudeixen de moltes eines que et permeten crear contingut i compartir-lo.
  • També ens van parlar del GO2 Web 2.0: Això es ni més ni menys un cercador de pàgines web.
  • Finalment i per tancar aquest tema també ens va voler deixar clar que Internet ha de ser audiovisual i multimèdia. Segons la conferenciant: "El món ha anat evolucionant cap a la comunicació a través dels sentits.
Els blocs:
  • Els blocs també han evolucionat. Al principi eren només de text, per aquest motiu eren uns espais força pesats on com a molt hi havia una simple fotografia. Ara en canvi, els "posts" que i pots trobar són acompanyats d'imatges, vídeos, àudios, enquestes, power points... Així doncs aquell fenomen que era força pesat per la nostra vista, ara s'ha convertit amb un espai atractiu per als internautes.
L'escola:
  • L'escola prohibeix el llenguatge dels mòbils, el messenger, els blocs... en lloc d'aprofitar-lo i treballar amb ell.
  • Segons la conferenciant, cal que tots els educadors ens fem aquestes preguntes:
    1. Donem un sentit útil i didàctic al youbute, messenger i metroflog?
    2. Aprofitem les noves plataformes per millorar la didàctica i l'educació dels nostres alumnes?
    3. Continuem fent recerca d'informació en una sola font quan hi ha milers a l'abast?
    4. Preparem els alumnes per a la societat que els toca viure?
  • Hem de tenir molt clar que treballem amb alumnes del segle XXI, amb les moltes possibilitats que ens dona l'Internet multimèdia.
Millorar l'aprenentatge dels alumnes:
  • Els blocs ens donen la capacitat d'afrontar amb més garanties les competències lingüístiques i digitals. És per aquest motiu que ja hi han escoles que ja els comencen a usar.
  • Els blocs ens permeten augmentar l'aprenentatge compartit.
  • Finalment el bloc ens permet exterioritzar la feina de l'escola arreu del món, fet que permet per exemple la participació dels pares i mares en l'educació dins l'escola tot fent comentaris en els blocs que fan els alumnes. També serveix per que els pares i mares vegin el que fan els seus fills dins l'escola i per tant crea un clima proper entre escola i pares.
Per a més informació sobre els blocs, fes clic aquí

dissabte, 13 de desembre de 2008

Avui presento la pissarra digital

Crec que la millor manera de presentar aquest nou material per a les escoles es donant les dues definicions.

Definiré el tema de la pissarra digital i també pissarra digital interactiva.


Pissarra digital: f. (tecno.) sistema tecnològic, generalment integrat per un ordinador i un videoprojector, que permet projectar continguts digitals en un format idoni per a la visualització en grup. Es pot interactuar sobre les imatges projectades mitjançant els perifèrics de l'ordinador: rateta, teclat...

Veure nova informació sobre el "kit Internet a l'Aula" y bon models d'ús de les pissarres digitals a http://www.xtec.net/formaciotic/presentacions/kitaula/html/index.htm


Pissarra digital interactiva:
f. (tecno.) sistema tecnològic , generalment integrat per un ordinador, un videoprojector i un dispositiu de control de punter, que permet projectar en una superfície interactiva continguts digitals en un format idoni per a la visualització en grup. Es pot interactuar directament sobre la superfície de projecció.

Una de les grans diferències entre les dues es que la interactiva ens permet utilitzar directament la superfície de la pantalla i la digital sempre s’ha d’utilitzar un ratolí o un teclat.

Les informacions són extretes d’un bloc creat a propòsit d’explicar aquesta nova tecnologia: http://dewey.uab.es/pmarques/pdigital/ca/pissarra.htm

Aquí teniu un vídeo on un professor ens explica com es i com funciona una Pissarra Digital Interactiva


Vídeo de com fabricar una pantalla digital amb un mínim cost de 25 euros

Imatge

Imatge
L'educació és a l'escola i a CASA!